Dawne, nowoczesne i współczesne malarstwo może w pewnym momencie wymagać konserwacji. Przy okazji odnawiania dzieł sztuki warto współpracować z wykwalifikowanymi konserwatorami, którzy przeprowadzą renowacje obrazów bez naruszenia ich historycznej, artystycznej i technicznej integralności. Zabiegi konserwacyjne stosowane zapobiegawczo zapewnią, że Twoje działa sztuki przetrwają w kolekcji długie lata i być może będą uciechą dla przyszłych pokoleń. Jeżeli Twoje obrazy są odbarwione, rozcięte, podziurawione lub mają ubytki w warstwie malarskiej- skontaktuj się z nami. W Galerii Plac Zamkowy w Warszawie pomożemy Ci podjąć odpowiednią decyzję co do konserwacji oraz zapewnimy pomoc profesjonalistów. Z tego artykułu dowiesz się więcej o uszkodzeniach obrazów a także o metodyce renowacji obrazów.
Renowacja obrazów podartych lub podziurawionych
Podarte, przebite lub naruszone płótno prowadzi do niestabilności warstwy malarskiej, łuszczenia i odpadania farby zwłaszcza na obszarze wokół rozdarcia. Im dłużej rozdarty obraz pozostaje w ten sposób uszkodzony, tym bardziej uszkodzenia postępują.
Przyczyny podarć i przebić obrazów często obejmują przypadkowe uszkodzenia powstałe przy okazji transportu, spadku z wysokości czy kolizji obrazu z innymi przedmiotami. Rozdarcia czy dziury mogą pojawić się też w wyniku wieloletniego przechowywania w nieodpowiednich warunkach. Niefortunne środowisko w połączeniu z tarciem/opieraniem płótna o inne obiekty może prowadzić do powstawania poważnych uszkodzeń.
Profesjonalna konserwacja obrazów podartych lub podziurawionych może być czasochłonnym procesem. Konserwator uzupełnia ubytki w podobraziu wplatając w oryginalne płótno fragmenty nowej łatki. Taki proces często musi przebiegać wręcz nitka po nitce. W niektórych przypadkach uszkodzenia mogą wymagać dublowania płótna w celu zwiększenia stabilności konserwowanego dzieła. Uzupełnione ubytki muszą też zostać wypełnione oraz wyretuszowane w technikach tożsamych z techniką wykonania oryginalnego obrazu. Wymaga to odpowiednich zdolności konserwatora oraz zastosowania tych samych pigmentów, tak aby odnawiane fragmenty dzieła nie różniły się od reszty kompozycji.
Konserwacja obrazów zabrudzonych oraz przebarwionych
Przebarwienia i zabrudzenia obrazów są jednym z najczęstszych powodów dla których kolekcjonerzy decydują się na konserwację obrazów. Z biegiem lat obrazy mogą tracić pierwotne kolory. Dzieje się to za sprawą degradacji oryginalnie nałożonego werniksu lub przypadkowych zalań. Oprócz oczywistej utraty pierwotnych walorów estetycznych, odbarwiona powierzchnia obrazu może zwiastować utratę wartości oraz powstawanie dalszych zanieczyszczeń czy wnikania wilgoci. Kominki i świece są często przyczyną przyciemnienia odcienia obrazów– toksyczne cząstki sadzy lub dymu mogą osadzać się i prowadzić do silnych zmian w wyglądzie malatury. W wypadku malarstwa dawnego wysoce prawdopodobnym jest że w pewnym momencie ich życia zetknęły się z zanieczyszczeniami jak dym z kominków lub dym papierosowy. Obrazy mogą wyglądać na zamglone czego powodem ma być uwięziona w lub pod werniksem wilgoć czy mikroorganizmy. Takie zmiany obserwujemy często po zalaniach lub szerokorozumianym kontakcie z wodą.
Samo usuwanie werniksu zajmuje zazwyczaj kilka godzin w zależności od wielkości obrazu. Powolny proces usuwania werniksu eliminuje ryzyko powstawania wtórnych zabrudzeń. Po usunięciu werniksu i po zakończeniu wszelkich dalszych prac związanych z renowacją zabrudzonego lub przebarwionego obrazu, nakładana jest nowa warstwa werniksu. Nowy, nieorganiczny werniks nie żółknie oraz chroni warstwę malarską przed szkodliwym promieniowaniem UV. Podczas przeprowadzania wymienionych procesów z obrazu usuwane są też wszelkiego rodzaju plamy i zabrudzenia, dodatkowo w niektórych przypadkach usuwane są też wtórne przemalowania które mogą ukrywać oryginalną kompozycję.
Konserwacja obrazów spękanych lub z łuszczącą się farbą
Łuszczące się warstwy farby mogą stwarzać znacznie większe ryzyko pogorszenia jakości zarówno dawnych, jak i współczesnych dzieł sztuki. Odpowiedni zespół konserwatorów może je z wyczuciem ustabilizować, aby zapobiec postępowaniu uszkodzeń.
Obrazy mogą mieć popękaną powierzchnię po prostu ze względu na wiek. Mogły również rozwinąć głębsze, niestabilne pęknięcia ze względu na środowisko w którym panuje np. wysoka temperatura. Gwałtownie zmieniająca się temperatura i poziom wilgotności mogą prowadzić do kurczenia się lub rozszerzania płótna czy drewnianego podobrazia, powodując uszkodzenia. Bardzo częstą przyczyną pękania jest przypadkowe uszkodzenie, takie jak pchnięcie lub wgniecenie na powierzchni, pozostawiające okrągły wzór pajęczyny. W sztuce współczesnej i nowoczesnej łuszczenie się często wynika ze sposobu przygotowania powierzchni dzieła sztuki. Ciężkie warstwy farby mogą pękać i łuszczyć się z powodu braku odpowiedniego gruntu pod warstwą malarską obrazu.
Bez względu na przyczynę uszkodzenia, konserwatorzy mogą ustabilizować pęknięcia. Konsolidacja popękanych powierzchni malowanych może obejmować zastosowanie wysokiej temperatury lub drobne aplikacje odpowiedniego roztworu pod łuszcącą się farbę. Konserwacja to również retusz wybrakowanych obszarów. Możliwym jest też ponowne przyklejanie wszelkich odprysków, aby zachować jak największą integralność historyczną i artystyczną.
Chciałbyś poddać konserwacji obraz który znajduje się w Twojej kolekcji? Skontaktuj się z nami, chętnie pomożemy ustalić koszt usługi oraz zapewnimy wsparcie wykwalifikowanych konserwatorów!
Kliknij tutaj aby dowiedzieć się więcej o konserwacji prac na papierze!